- Camioanele cu lemne trec zilnic pe șoseaua Lacului Cinciș, un drum construit în anii ’60 odată cu amenajarea lacului și construcția barajului de pe râul Cerna. În anii ’80, drumul era asfaltat, ]ns[ de atunci nu a mai beneficiat de reparații capitale, ci doar de lucrări de întreținere.
Consiliul Județean Hunedoara a obținut o finanțare pentru lucrările de restaurare a 13 kilometri din DJ 687 D Teliucu Inferior – Toplița – Lunca Cernii de Sus, prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”, iar investiția estimată la circa 29 de milioane de lei va fi scoasă la licitație publică.
<În prezent, aceasta se află în stadiul de elaborare a proiectului tehnic, iar termenul de finalizare a documentației este de patru luni.
0
În Programul Național de Investiții „Anghel Saligny” au mai fost incluse alte câteva drumuri turistice din Hunedoara.
Lacul Cinciș și traseele sale turistice
Interesant este că, în trecut, traseul trecea peste barajul Lacului Cinciș. Așadar, un circult turistic al lacului putea fi Hunedoara – Teliuc – Cinciș – Dealu Mic – Ghelari – Baraj – Teliuc – Hunedoara.
„Pornim din Hunedoara pe o şosea asfaltată care conduce la lacul Cinciş trecind prin Teliucu Inferior. Pentru cazare se prefera terenul de camping primitor şi dotat cu cîteva căsuţe. Lacul Cinciş se află într-o zonă pitorească în care turiştii revin cu plăcere (unii mulţi ani la rînd, iar alţii chiar din străinătate). De aici putem urma două trasee:
Să pornim mai întîi într-o scurtă excursie în amonte de lac și să părăsim șoseaua asfaltată la ramificația spre satul Dealu Mic (izvor cu apă bună în apropierea ramificaţiei, aval de pod) Urcăm pe o potecă în sat, cam într-o oră. Mai departe, un drum mai lung străbate pădurea şi ne conduce spre comună suburbană Ghelari în mijlocul pădurii apare o casă (pe stradă Transilvaniei), ceea ce ne da speranţa apropierii de comună Se străbate însă în continuare pădurea, pe această stradă ciudată şi, în sfirşit, ajungem la marginea localităţii în care se remarcă, că obiective turistice, exploatarea minieră. Pentru înapoiere vom folosi o cale mai comodă, cu posibilitatea de a întîlni mijloace auto. O șosea carosabilă conduce la baraj, după traversarea căruia reîntîlnim drumul asfaltat de la marginea lacului Cinciș și ne înapoiem în tabără, informa România Pitorească, în 1988.
Al doilea traseu ducea spre Vadu Dobrii și Lunca Cernii, pe alte drumuri, mai anevoioase ca șoseaua Hunedoara – Lunca cernii. Iar din Vadu Dobrii, opțiunile turiștilor erau numeroase.
Dar să revenim la șoseaua lacului Cinciș
Cu timpul, Drumul Judeţean Hunedoara – Lacul Cinciş – Topliţa (DJ 687D) a devenit tot mai aglomerat, însă investiţiile în reabilitarea lui au fost puţine şi realizate pe bucăţi.
„Starea de degradare a îmbrăcăminţii rutiere este avansată pe tot sectorul asfaltat, iar degradările apărute sunt specifice structurilor rutiere nerigide. Durata de exploatare este depăşită. Starea de degradare se explică prin lipsa parţială a lucrărilor de întreţinere la timpul potrivit, prin capacitatea portantă deficitară a structurii rutiere existente şi prin neasigurarea colectării şi evacuării apelor de suprafaţă din zona drumului. De asmenea, pe tot traseul, podeţele existente sunt într-o stare tehnică necorespunzătoare, colmatate şi cu coronamente degradate sau inexistente”, arăta expertiza tehnică realizată pe şoseaua DJ 687D.
Cele mai mari probleme sunt în zona Lacului Cinciş, unde circa şapte kilometri din drumul judeţean au fost afectați și de lucrările la rețeaua de canalizare a zonei de agrement. Anul trecut, lucrările au fost finalizate, Consiliul Județean Hunedoara a făcut câteva reparații și asfaltări, dar acestea nu au ținut. Unul dintre motive este traficul greu. Camioanele cu lemne trec frecvent pe acest drum, care se deformează sub greutatea lor. Reabilitarea DJ 687 D Hunedoara – Topliţa (km. 0+000 – 15+165) va fi realizată cu fonduri accesate prin Programul Naţional de Investiţii „Anghel Saligny”.
Drumurile spre Retezat și spre cetățile dacice din Munții Orăștiei sunt la fel de proaste, pe anumite sectoare. Unele au fost cuprinse în proiecte de reabilitare. Probabil în câțiva ani, Hunedoara va avea drumuri mai bune.