SHARE

Gara Hunedoarei, închisă de doi ani, a fost construită în anii 1950, iar clădirea ei adăposteşte două fresce unice, zugrăvite în aceeaşi perioadă, în stilul realist-socialist.

„Una dintre cele mai interesante astfel de clădiri a fost gara din oraş, proiectată în 1951 şi finalizată în 1953. Preluând într-o formă foarte apropiată o serie de „citate” compoziţionale realist-socialiste, precum linia acoperişului sau secvenţele decorative ale faţadelor, clădirea a devenit, la scurt timp după finalizarea ei, o emblemă a oraşului, chiar dacă niciunul dintre arhitecţii implicaţi în proiectare, Titu Dan Elian şi Dan Virgil Marinescu, nu au fost nume sonore în profesie. Planurilor realizate de cei doi li s-a adăugat contribuţia pictorului Paul Miracovici, a cărui frescă pictată în holul central al clădirii a preluat la rândul său influenţa sovietică, prin reprezentarea idilică a muncii în tunătorie şi a vieţii zilnice”, scrie Mara Mărginean, autoarea volumului „Ferestre spre Furnalul Roşu. Urbanism şi cotidian în şi Călan (1945 – 1968)”, Polirom, 2015.

Continuarea pe adevarul.ro.

Related Posts: