SHARE

Acum abandonate, viaductele Stoieneasa şi Peştera, aflate la circa 300 de metri unul de celălalt, în zona satului Lunca şi a rezervaţiei Măgurile Băiţei se numără printre cele mai spectaculoase monumente de pe traseul fostei căi ferate.

Au deschideri de 36,6 + 62 + 36,6 metri şi, respectiv, 5 x 25 de metri şi se ridică la circa 30 de metri înălţime. Viaductul Stoieneasa a fost construit în linie dreaptă în timp ce viaductul învecinat este uşor curbat.

Lucrările la au demarat la începutul anilor ´40, însă abia două decenii mai târziu trenurile au putut circula pe ele.

„Viaductele au fost executate fără tabliere, care nu au mai fost expediate din Germania, din cauza războiului. Ulterior, pentru aşezarea tablierelor pe cuzineţi la ambele viaducte s-a folosit pentru prima oară atât metoda ridicării lor de la sol, unde fuseseră montate, în deschiderea respectivă, cu ajutorul unui turn, cât şi prin metoda lansării, când ele au fost montate la capetele culeelor. Prin aceste metode se reduce total folosirea materialului lemnos pentru schele şi eşafodaje, scurtându-se simţitor şi timpul e execuţie. Turnul s-a executat din elemente metalice demontabile de tip UIKM. Cu turn au fost ridicate tablierul central de la Stoieneasa şi patru tabliere de la viaductul Peştera. Celelalte tabliere, respectiv două de la viaductul Stoieneasa şi unul de la Peştera, au fost aduse în amplasament prin lansare”, arăta inginerul Radu Bellu, în cartea „Mica monografie a CFR” (volumul III).

Continuarea pe adevarul.ro

Related Posts: