SHARE

Doar vreme de un deceniu trenurile au circulat pe ruta Deva – Brad, între 1987 și 1997. Alunecările de teren din zona Stoieneasa – Peștera au fost considerate cauzele pentru care această magistrală feroviară a fost închisă în urmă cu peste două decenii. Despre povestea ei am scris pe adevarul.ro.

 

  • Construcţia căii ferate Deva – Brad a început în 1939, iar până în 1946, au fost realizate tronsoanele Deva – Viaduct Stoieneasa, de 14 kilometri şi Brad – Viaduct Luncoiu, de 5 kilometri.

Au lucrat mii români, dar şi evrei şi prizonieri sovietici la calea ferată din vestul ţării. Alţi doi kilometri au fost construiţi până în 1961 între Luncoiu şi Dealul Fetii, unde funcţiona o exploatare minieră. A mai rămas de executat sectorul de mijloc al căii ferate, între Stoieneasa şi Dealul Fetii, însă lucrările la cei 14 kilometri ai acestuia au început abia două decenii mai târziu. Din 1 martie 1979 şi până în 11 decembrie 1987, dată la care primul tren de călători, cu Nicolae Ceauşescu printre pasageri, a străbătut în premieră distanţa Deva – Brad, s-a lucrat la cea mai dificilă porţiune a traseului.

„Dintre cele trei tronsoane (Mintia – Stoeneasa, Brad – Dealul Fetii şi Stoeneasa – Dealul Fetii), acesta din urmă a prezentat cel mai ridicat grad de dificultate, din punct de vedere geologic şi topografic, cu o diferenţă de nivel de 164 de metri şi cu multe alunecări de teren, un tronson în lungime de 13,9 kilometri, cu 31 de poduri şi podeţe, 11 viaducte, patru tuneluri, 11 kilometri de consolidări de versanţi şi terasamente, 17,8 kilometri de şanţuri, pentru care s-au excavat 1,2 milioane de metri cubi de rocă şi pământ şi s-au turnat mai mult de 400.000 de metri cubi de betoane”, arăta inginerul Liviu Corfaru, la inaugurarea căii ferate din 1987.

Zece ani mai târziu, o alunecare de teren a reprezentat începutul sfârşitului pentru calea ferată Deva – Brad. „Întreruperea circulaţiei pe traseul Deva – Brad s-a produs pe data de 22 aprilie, ora 5 dimineaţa, datorită ploilor abundente. Ele au produs alunecări de teren pe mai multe porţiuni ale căii ferate. Alunecările de teren au fost mai accentuate la km 19 – 20, Stoieneasa – Ormindea, cauzate de deplasarea versantului din partea dreaptă, pe direcţia Brad. Repunerea în circulaţia a liniei este deocamdată imposibilă, deoarece terenul în zona respectivă nu s-a stabilizat. Se mai produc încă surpări pe verticală, cauzată de inevitabilele infiltraţii în zona afectată. Prin urmare, datorită acestei stări de lucruri, dar şi a altora generată de această situaţie, lucrările de reparare a liniei vor putea fi declanşate doar după ce se v-a constata că terenul din zonele critice ale liniei ferate se va stabiliza”, informau în primăvara anului 1997, reprezentanţii Regionalei CFR Timişoara.

Continuarea pe adevarul.ro.

Related Posts: